Klickerträning - har två hundar
Hej på er alla! Jag har nyligen adopterat två herrelösa hundar från Ungern och skall börja klicka in dem. Nu har jag gjort så att jag gått ut med hunden som skall klickertränas, då jag inte vill att den andra hunden ska höra klicken, så att förvirring inte skall uppstå. Dock funkar ju bara detta när sambon är hemma, då det inte är läge att lämna en av hundarna ensam inne sålänge.
Jag kan inte heller gå till ett annat rum och klicka då vi bor i en etta och bara har ett stort rum samt badrum. Klicket hörs garanterat igenom dörren! ;)
Hur gör ni som har två hundar och klickertränar båda? Vad tror ni om att använda klicker till ena, och komma på något bra, enkelt ljud (som substitut för klickern) till den andra hunden? Några förslag på ljud/föremål som kan funka lika bra som klickern, som ni fått goda resultat med?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har inte haft några problem med att klickerträna i ett flerhundshushåll, hundarna vet vem man jobbar med. Men för att göra det ännu tydligare för sig - köp två klickers. 🙂 De låter inte likadant. Det är stor skillnad på exempelvis en iclick och en vanlig boxklicker, men även boxklickers av olika märke låter olika. Med iclicks har jag aldrig haft två som låter lika även om jag köpt dem tillsammans.
//Lina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du får en hel del information i denna video.
//Lina
Perfekt! Ett jättetack för svaret och hjälpen 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!