Komma igång med klickerträning
Jag vill verkligen komma igång med klickerträningen ordentligt nu. Jag äger inte ens en klicker!
Vet inte hur jag ska börja, vart jag ska börja eller hur jag ska ta mig tillväga. Jag vill så gärna klickerträna en valp från start, hur tidigt kan man starta?
Medarbetare på matlust

När jag gick valpkurs fick vi lära oss att "klicka in" våra valpar. Så här gjorde vi:
Sätt dig på golvet, klicka och släng till hunden en godbit. Upprepa 10 ggr.
På detta vis lär sig hunden att klickljudet betyder att den gjort rätt = godis och när den lärt sig det, vilket går fort, är det bara att börja träna med klickern.
Kom ihåg att har du klickat måste det efterföljas av godis, så även om det är du som klickat av misstag måste du belöna :)
Du kan starta närsomhelst med din valp.
//Lina
Kolla Canis sida dem har en 7-dagars mejl-kurs.. Har inte läst alla mejlen men det verkade bra! Annars gäller det bara att klicka och så snabbt som möjligt därefter belöna.. Gör det 30 ggr, sen pausa en stund sedan klickar du 10 ggr till och då borde du se att hunden blir förväntansfull! Annars är det bara att fortsätta klicka och belöna, blir valpen rädd kan hålla klickern bakom ryggen eller köpa en med reglerbar volym. Klick betyder ALLTID belöning, dubbel klick är ALDRIG dubbel belöning. Klicka en gång och ge godis bit därefter.. Börja inte gräva efter godis när du e på väg att klicka utan ha de lätt tillgängligt och ge hunden efter varje klick.. Vill du se filmer finns det på youtube, bara att kolla runt så är jag säker på att du kommer lyckas bra!

vill bara tillägga på det #1 skrev att det är inte säkert att 10 gångers "inklickande" räcker. Beror på hunden. Man får "klicka in" den tills den förstår helt enkelt! :)
#4 (Jag använder detta nick nuförtiden istället för Sophey)
Jag förstår det, det är ju individuellt hur fort/sakta en hund lär sig. Valpen har blivit 8 veckor i torsdags så vi kommer att hämta honom nu vilken dag som helst.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Egentligen behöver du inte ens äga en klicker för att komma igång med klickerträningen, om du fortfarande inte gör det ;) En klicker är ju absolut att föredra (läs artikeln "Varför inte bara använda ett ord?") men många har också ett "klicker-ord", det kan faktiskt hända att man inte har klickern tillgänglig. Välj i så fall ett ord som du inte använder varje dag och som är lätt att säga, jag har t.ex. "rätt".
Jag har stött på folk som har väldigt svårt att få sitt djur reagera på klickern, och då brukar jag tipsa om att sätta igång träningen med klickern lite försiktigt ändå (börja med något lätt som frivilliga sitt eller ligg och klicka när hunden gör rätt för att sedan belöna) - det kommer :)
Medarbetare på klickerträning.ifokus