Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 834 ggr
[RMSLiners]
0

Targate stick träning

Jag har aldrig fattat vad detta med Targate är när det gäller klickerträning. Nu har jag också kollat på videor kring targate stick träning samt läst runt på nätet och det verkar riktigt intressant men fattar inte vad denna träning är till för.

Någon som vill förklara mer utförligt?

Sugen på att testa det själv nämligen.
Finns det targate sticks att köpa någonstans?

reverse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Olika target är en form av hjälper i träningen. De är lättare att fasa ut när man ökar kriterierna än vad det är att fasa ut att locka med godis till exempel. För med targets är det fortfarande så att hunden fokuserar på uppgiften, medan om man lockar så fokuserar hunden mer på själva godbiten. Att träna olika avståndsbeteenden är tasstarget till exempel mycket bra för (som rutan i lydnadsklass). Jag själv använder tasstarget när jag lär in ingångsposition och följsamheten för fint fotgående. Du kan se Loke som valp i min infogade video. Det är först framåt slutet som den targeten kommer in i bilden, men även att korsa tassarna som är tidigare i klippet använde jag tasstarget för tidigt i träningen. 

I detta filmklipp kan du se en target stick användas. Det är ett avancerat slutligt trick, inlärningen blir enklare och tydligare med hjälp av att i små steg forma fram det slutliga tricket - i det här fallet med hjälp av en target stick.

Jag använder själv nostarget i form av en post it-lapp exempelvis när jag lär hundar att stänga dörrar och lådor. Jag använde target stick när jag lärde Loke att stå på bakbenen.

Target sticks kan du exempelvis köpa här: http://www.canis.se/nettbutikk/produktpres.php?side=4&mid=253&s=4

//Lina

[RMSLiners]
0

#1 Tack för ditt svar. Då är det alltså det jag tränat när jag lärde våran hund putta till saker med nosen. Ska kolla videorna lite senare. Finns det material att läsa om denna träning? Någon bok? Bra internet sida? Eller liknande?

reverse
0

Jag tror de flesta "klickertränarböcker" tar upp targets, det är en sådan stor del inom klickerträningen, eftersom man i det längsta vill shape:a fram beteenden med så lite hjälper som möjligt. (Exempelvis "Klickerträning för din hund" har ett eget kapitel till targets.) En snabbsökning på Karen Pryors sida ger mig minst en artikel om target stick training.

//Lina

[RMSLiners]
0

#3 Ok. Ja, shaping använde jag för att lära henne "sitt fint" med klicker. Just nu försöker jag lära henne stänga skåpsluckor med hjälp av post-it lapp och hon fattar "putt" så länge dörren är stängd. Hon är så feg när den är öppen och smälls igen av hennes nos, då blir hon ställd, men det ska väll gå med träning. :) Tacl för lästipsen.