Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1016 ggr
Michaela-N
2013-03-07 18:06
0

Shapea in apportbock

Av någon anledning har min hund nu fått för sig att apportbocken inte är intressant alls, av en okänd anledning.

Jag provade en variant av shapeing när jag introducerade apportbocken för honom i söndags, jag höll den i handen och han fick belöning efter att han nosade på den, sen efter att han kände på den med tänderna och till sist att han greppade den och sen släppte. 

Som sagt vet jag inte varför men nu vill han inte träna den mer. Vad kan jag ha gjort för fel?

E-l-vira
2013-03-08 15:05
2

Det är ju svårt att säga vad som kan ha hänt men jag tror att det viktigaste är att öka apportbockens värde nu. Du kan ju testa omvänt lockande? Presentera apportbocken i ena handen och en godis i den andra. Om hunden sträcker sig efter godisen stänger du handen (utan att dra undan den eller säga nej) när hunden sträcker sig efter apportbocken får den godisen, sen måste den gripa apporten för att få godisen och sen kan du fortsätta där i från :) Ibland kan det hjälpa att hunde ser det den vill ha om du förstår hur jag menar? Och satsa på favoritgodiset! Om din hund föredrar leksaker kan du börja träna med den så fort du kan gå vidare från omvänt lockande

Medarbetare på klickerträning.ifokus

bella96
2013-03-12 12:36
0

#1 Jag lär tacka och bocka för det tipset! Det ska jag genast prova på mina vovvar då jag haft lite problem att få apportbocken intressant. 👍

//Bella

We do it with a wagging tail! - http://flappy.blogg.se

E-l-vira
2013-03-12 15:15
0

#2 Hopas att det funkar för er! :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus