Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 1724 ggr
Kelin
0

Lära hund bbacka

Har verkligen inte lyckats lära min hund att backa, provat med target kompostgaller (endast ett försök, han blev tok stressad) targetstick, … Min fantasi är slut nu.. hur gjorde ni? Undrar även över slalom, går bara om jag visar honom.. Han är en hoppande hund och vill helst inte träna nått där hopp inte är involverat tips mottages gärna.. Den andra hunden har jag inga som helst problem med för han tänker, och provar sig fram tills han får ett *click Är en phalene hane på 6 år

E-l-vira
0

Har du provat att ha hunden mellan dig och en vägg? Så gjorde jag, först klickade jag för att han bara stod bredvid mig (han ville sätta sig). Jag började att backa väldigt försiktigt men vi kom ingenstans, för oss fungerade det dock när jag backade lite hastigare (jag var alltså för försiktig från början). Man kan också belöningsplacera lågt, mellan frambenen så backar hunden någon cm.

Eller menar du att hunden ska backa ifrån dig kanske? Och slalom, då menar du med slalompinnar antar jag? Det borde ju gå att shejpa? Och än än gång, belöningsplacera.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Kelin
0

Han kan vänd, men ej backa från mig. Slalom menar jag mellan benen han kommer ut 50 cm från mitt ben, mycket snyggare med tajt slalom ;)

E-l-vira
0

Okej, jag har aldrig provat det, men tänker att det är lättare att få hunden att först backa bredvid dig? och sen om det ligger högt upp på hundens repertoar kanske du kan få henne/honom att göra det ifrån dig också?

Angående slalomen så tror jag på samma tips som i min första kommentar :) håll inne med klicket när hen kommer ut för långt ifrån dig och shejpa det tajtare

Kelin
0

Slalomen har jag försökt med det mesta.. Funkar inte att shejpa… Provat med targets, vägg, lockande… Han måste belönas ofta för att håla motivationen uppe så att bara vänta på att han skall gå nära kommer tyvärr inte heller gå.. Vi kan backa breve mig, mellan mina ben.. Tänkte prova att vi står "mitt emot varann" i fot position och sedan backar.. Men de va mer krävande än jag trodde ;)

E-l-vira
0

Förstår att det är svårt 🤔 vi får väl se om någon annan har något smart tips :)

Det här är väl inte särskilt ren klickerträning men i alla fall: vad gör hunden om ni står mitt emot varandra och du går mot den? (antar att du redan provat)

reverse
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är ett sätt att lära in backa

//Lina

Kelin
0

Utställningstränad till Max, så han står kvar.. Man skulle nog kunna gå över honom.. Kan ju be han flytta på sig annars står han kvar.. Står verkligen still i träningen nu kommer inte framåt.. Som tur är börjar jag freestyle kurs nästa vecka, hoppas. På nya idéer

Kelin
0

#6 Tack ska prova de!:)

Tuva-Lena
0

Ser så enkelt ut på videon.. men otroligt lärorikt! Att jag inte har hittat den här sidan tidigare! Tack för alla fina tips!☝️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Kelin
0

Har nu fri shejpat fram de.. Att jag aldrig prova de lite noggrannare tog 3 min.. Men han går bara 5-6 steg sen stannar han och går fram igen.. Provat att klicka före han stannar och väntat ut han.. Mer förslag? Vill inte lägga på kommando före han kommit en halv meter typ..

reverse
0

Brukar han få belöningen hos dig när han backat några steg? Därav att han går fram till dig igen? Om det är så, så börja nu att kasta belöningen till honom där han står. Det spelar troligtvis inte så stor roll om du råkar kasta lite snett, för långt osv, det du vill göra är att lägga förväntan på belöningen där han är istället för hos dig. Med detta kan du testa att hålla inne med klick/belöning om han efter några gånger fortfarande inte rör sig längre. Alltså, se om han blir frustrerad, "Men jag backade ju! Såg du inte? Var är belöningen??", och då backar några steg till - då är du snabb med att klicka.

//Lina

Kelin
0

Kastar belöning precis mellan framburnes gjort ända sen början… Men när han blir frustrerad springer han tillbaka till mig.. En gång va han på väg ett steg bakåt och då klicka jag snatt som… Men inget mer.. Provat att belöna efter olika många steg så han kanske skulle backa ändå tills klicker kom men icke..

E-l-vira
0

provat med en belöning som är mer värd för honom? (favoritgodiset eller en leksak o du inte använt det)

Kelin
0

Om de e för gott gör han ett skutt fram till funka ännu sämre… Provat med köttbulle som är de bästa man någonsin kan få..

rahl
0

mila hade svårt att lära sig, jag ställde henne framför mig ja godis mellan mila ben hon tog den och backade för att titta i mina ögonen klick och ny godis på plats

sen lite finslipa att jag ´gick lite mot henne

PetraKarin
1

Jag lärde också min hund genom frishejping och hon kan också göra så ibland att hon endast backar ett par steg, dock väldigt förståeligt eftersom vi oftast tränar trick i min lilla lägenhet.
Men är jag duktig på att belöna när hon rör sig snabbt så är hon duktig på att backa många steg. När vi tränade detta som mest och jag fick in snitsen på att klicka snabba bakbensrörelser backade hon tills jag klickade eller tills väggen tog emot 😉

PetraKarin
0

Själv funderar jag på att använda en target för baktassarna för att träna ett annat beteende, videon i #6 kanske kan vara användbar 🙂