Klicker till blind hund?
Min hund miste ögonen i höstas när den fick diabetes. Nu undrar jag om jag med hjälp av klickern kan "hjälpa den att se"? Det vill säga, kan jag styra hunden rätt med hjälp av en klicker så att den slipper gå in i saker? Nosen är till stor hjälp utomhus men ibland blir hunden för ivrig och springer in i träd eller annat som kommer i vägen. Jag undrar om jag kan hjälpa honom genom att förvarna honom på nåt sätt, när han är på fel väg..?
Nu använder jag klickern mest för att tala om var jag finns, så att han slipper känna sig otrygg och för att guida honom på stigar el dyl när han går lös, men jag vet ju att den går att använda till så mycket annat.🙂
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Är de inte bättre att du Hr en visselpipa eller något? De är ju ett skarpare ljud och annan frekvens om jag inte minns fel :) om du vill att han ska veta vart du är räcker de väl att prata eller göra nått annat ljud :) Fast de funkar säkert med klicker men finns massa annat kul att göra med den ;)
Förstår jag dig rätt, vill du ha ett ljud som markerar att "om du fortsätter åt det hållet går du in i något"?
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#1 Nej att prata räcker inte, det har jag försökt med men ibland blir han som sagt så ivrig, är ju en fågelhund det här, springer spaniel, och får han vittring på något så är det endast nosen han "hör". Sedan vet jag inte, men jag tror att förlusten av synen har gjort att han har svårt att lokalisera vart ljuden kommer ifrån; ropar jag så kan han springa åt motsatt håll, med klickern som har ett kort och distinkt ljud så hör han lättare varifrån ljudet kommer.
Vore synd att "förstöra" användningen av klickern på fel sätt s a s, om jag bara använder den till att tala om var jag är.😕
#2 Precis så tänkte jag, eller tvärt om: Gå åt höger: ett klick till exempel. Gå åt vänster: två klick. Det var så nånting jag tänkte, sedan säger jag höger resp vänster när jag klickar. Är det tokigt kanske som jag tänker..?🤔
#1 Förresten! En visselpipa vore inte dumt att testa för att markera var jag är! Då kan jag använda klickern till annat.👍
Nu börjar jag haja vad det handlar om: Ursäkta en trögtänkt!😃
Igår tränade jag med klickern, så jag använde mig av shaping, om jag nu har uppfattat den metoden rätt… Jag klickade och gav godis varje gång hunden vände huvudet åt höger, när jag sa höger. Alltid en början i alla fall och det fungerade riktigt bra. Sedan när vi var ute o gick passade jag på att säga "höger" när vi svängde åt höger, resp "vänster" när vi svängde åt det hållet.
På det sättet hoppas jag att han skall förstå vad höger resp vänster betyder så småningom. Han kan ju inte använda ögonen som andra hundar så jag måste använda rösten istället, för att få honom att förstå vad det är jag förväntar mig av honom.
Sedan måste jag vara försiktig med godiset också. För mycket godis åt en diabeteshund innebär förhöjt blodsocker och det måste jag ju undvika. Inte lätt det här..🤔 Men roligt!😉
Så roligt med lite träning! 🙂 Om du vill effektivisera träningen ytterligare, tror jag personligen att det är bäst att lägga på kommandot när beteendet är färdigt. Alltså när hunden vet att den ska vrida huvudet/svänga åt höger (beroende på vad ditt slutmål är) först då ger du kommandot samtidigt som han gör det. Kika på artiklarna på sajten, de är toppen 👍 Angående godis, det kanske passar bättre med "rent" godis? Ibland kan man hitta t.ex. torkad lever, torkad lunga och likande, du kan ju sj'lv torka blodkorv hemma eller så kanske din hund gillar små bitar av någon grönsak?
Jag tror att du har hittat helt rätt väg, lycka till!
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Man tränar ju vallhundar tilll att utföra en viss rörelse som t.ex. "stanna", "valla" eller "du missade en" Så det skulle nästan vara lättare med visselpipa om du kunde lära vovven olika läten med pipan; långa-, korta-, upprepade- eller 'snabba'visslingar.
Skulle nog vara lättare för hunden tror jag😇