Lära ligg med klicker?
Hej. Jag har precis börjat klickerträna min 2åriga pomeranian. Och nu har det uppkommit några frågor. Jag vill lära honom plats(när han ligger beredd att resa sig, ligg har blivit en mer vilande position ibland på sidan m.m, bara han ligger har varit okej.) Men nu vill jag att han lägger sig snabbt. Och ligger där i väntan på vidare instruktioner. Hur gör jag detta? Det jag gör nu är. Så jag klickar när han lägger sig. Men sen ligger han ju kvar där. Och eftersom jag inte klickar igen börjar han snurra runt m.m ända tills han reser sig och snurrar runt, vinkar m.m innan han lägger sig igen. När jag lärde han sitta fint och vinka så slutade han när jag klickade och gav han godis och började igen efteråt, vilket gjorde att jag klickade och gav honom godis. Men hur gör jag nu med att lära han ligg eftersom han ligger kvar när jag gett han godisen. Eller sätter sig men då lär han sig väll inte att lägga sig snabbt från stående? Tacksam för hjälp. Jag hittar massor av information hur man lär in trick med klicker men inte vardagslydnad. En till fråga jag har är hur man lär dom att sätta sig, ställa sig m.m snabbare?
Ska jag klicka och ge godis när han lägger sig och sen flytta mig så han reser sig?
Jag tror det lättaste är att börja med att lära in beteendet, alltså själva rörelsen på läggandet som du vill ha. (Och när det är klart lägga på ett helt annat kommando än det du har på det vanliga läggandet.)
Sen får du börja träna stadga, alltså att hunden vet att den ska ligga i position tills den får fri-kommando eller kommando att göra något annat.
Nedan är ett par länkar som kanske instruerar bättre än jag gör 😉
http://www.youtube.com/watch?v=Vk4PPcE1CqY&feature=relmfu
Tack så jätte mycket. Ska göra så :-)