Klicker vid koppelträning.
Min fundering gäller som rubriken avslöjar klicker vid koppelträning.
Jag har nu en lång tid tränat min 9 månaders kille på att gå rätt/fint i koppel utan att dra med hjälp av klicker.
Jag har stannat då han dragit och klickat/belönat då han vänder om och kommer till mig och sökt kontakt. Funkar bra och nu korrigerara han sig själv ibland utan att jag behöver stanna.
Klickar och berömmer även då han går bredvid med hängande koppel och vid kontakt sök.
Nu när vi tränat så pass länge så han vet hur han ska uppföra sig vid koppel promenader har jag ibland inte använt mig av klicker utan berömmer bara med rösten då han gör rätt.
Då jag nu har tränat med klicker så han vet hur han ska uppföra sig, hur beteer man sig då när han gör fel?
Han glömmer tex lätt bort hur man går fint i koppel då vi går på platser han inte varit förr, och då han blir allt för ivrig, då börjar han återigen att dra…
Ska man korrigera honom då med rösten, typ nej, eller ska man behöva ha med sig klickern så fort man går i nya miljöer??
Hur ska man korrigera honom när han gör fel då han vet hur han ska uppföra sig?
Kan tillägga att har även tränat lite på ett kommando "sidan" , vilket innebär att han går lugnt och avslappnat vid sidan med hängande koppel… Tror även han vet vad det innebär för om jag säger det kommandot vänder han om och går till det position jag vill att han ska gå. Dock är allt sånt som han lärt sig borta då han blir för ivrig….
Antar att det handlar om att träna mer på att vara i nya miljöer….
Du har en hund på 9 månader, han är ung och att ställa höga krav kommer troligtvis inte funka. Att förvänta sig fint koppelgående när han blir exalterad/ivrig är höga krav. 😃 Unghundsperioden är känd (ökänd) för att hundar får vadd i öronen. Det pågår mycket annat i den åldern, hormoner osv, som gör att de faktiskt glömmer saker de tidigare kunnat. De har dessutom ofta svårare att ta till sig och lära sig nya saker i den åldern. (Det betyder inte att man ska låta bli att träna, dock, bara sänka kraven ett tag om det verkar behövas). Det är inte för att vara taskig mot dig eller så alltså, utan i den åldern måste vi ha extra mycket förståelse för våra hundar och hjälpa dem igenom till andra sidan "slyngelåldern". 🙂
Om du går in för att klickerträna, så förekommer inte korrigeringar som du pratar om någonsin, då är det inte klickerträning. Klickerträning fokuserar över huvud taget inte på felbeteenden. Är du mer, som de flesta är, inne på att använda en klicker då och då i din träning och i övrigt korrigera med olika grader av obehag vid felbeteenden, så kan du göra lite som du vill och det kan också funka, men det är då inte klickerträning.
Och ja, det är så att du först tränar i alla möjliga olika miljöer. Eftersom klickerträning går ut på att arrangera så att hunden ska lyckas, så börjar du först träna i en miljö utan störningar (oavsett om det är "sitt" eller fint koppelgående du tränar alltså). Att gå fint i koppel på gårdsplanen är en helt annan sak än att gå fint över stora torget i stan med massor av människor, dofter, andra hundar osv. Så man börjar med störningsfri miljö och ökar därefter svårighetsgraden allteftersom hunden blir duktigare. Ett exempel på hur ett upplägg kan se ut.
Koppelträning inne i huset/lägenheten. Klick och belöning för det önskvärda beteendet. När hunden förstår väl vad som förväntas där --->
Koppelträning på gårdsplanen/strax utanför lägenheten där störningarna är få. När hunden förstår väl vad som förväntas där --->
Koppelträning i närområdet. Lite fler störningar, lättare trafik, en del människor. När hunden förstår väl vad som förväntas där --->
Koppelträning runt brukshundsklubben/inne i stan
Osv osv. Detta är för att generalisera beteendet. Hundar är generellt dåliga på att generalisera, därför är det stor skillnad för dem att gå fint hemma på gårdsplanen och att gå fint på brukshundsklubben. Vissa hundar kan behöva mindre steg, andra hundar fattar snabbare och då envisas man förstås inte med att hålla sig på ett lättare steg om hunden är redo att flyga vidare snabbare.
När hunden förstått vad som gäller och kan detta i olika sammanhang kan du anse att det är färdiginlärt och då behöver du inte klickern mer för koppelgående. Om hunden gör "fel", så är det inte färdiginlärt.
//Lina
Tack för ditt svar!!
Jo jag har lixom förtsått att han är inne i en lite speciell period nu, även om han är kastrerad så hormonerna inte ska spela in så är det väldigt flamsigt i mycket just nu…. 😛
Är lite samma sak vid inkallning… Har funkat relativt bra hittills men nu börjat dövörat slå till allt oftare, så nu åker långlinan på om situationen kräver det! 😛
Jag är rätt ny med det här med klicker träning så det va bra att få mer koll på hur jag ska göra när man använder klickern i koppelträning!
Om jag förstod dig rätt ska jag fortsätta använda klickern när jag tränar, och framför allt för oss skulle jag tro i nya miljöer med mer störningsmoment då han sköter sig super bra hemmavid och i närområden med inte allt för mycket störningar….
Och ska "bita mig i tungan" och inte korrigera vid felbeteende… 🤐🙂
På tisdag ska vi börja på en fortsättningskurs i grundfärdigheter med hjälp av klicker (ha gått en valpkurs), så då kommer vi få lite mer "kött på benen" vilket ska bli himla bra tro jag.
Och som alla säger till mig; jag måse försöka inte ha för höga krav hela tiden… Är nåt jag ha fått jobba med hela tiden…. 🙂
Som lärare till din hund kommer du hela tiden få tänka om. Har du ställt för höga krav är det inte svårare än att revidera din träningsplan och försöka tänka ut hur du ska göra det enklare för din hund att förstå vad som förväntas. Det ska inte bli för lätt - att stå och stampa utan framsteg är ju inte heller önskvärt, så det gäller att öka kraven när man ser att hunden kan - men det ska vara såpass lätt att hunden lyckas ofta. Lyckas hunden tydligt 8 gånger av 10 så kan du gå vidare till nästa steg i träningen. Det är mycket motiverande att känna att ¤man är bra¤ så att säga och inte behöver oroa sig för att göra fel och få mattes ogillande, hur milt det än kan vara. Når inte din hund kriteriemålet, så uteblir klick och belöning, men i övrigt händer inget otrevligt. Klickerdosan är ditt verktyg i träning, när hunden sedan kan något och du är nöjd med utförandet så finns det ingen anledning att fortsätta klicka det. Kolla vad din hund klarar avseende koppelgåendet. Testa alltså var gränsen går där han börjar dra och stissa. Hur mycket störningar är det? (Det går givetvis aldrig att vara exakt). Du ska då lägga träningen precis under den "tröskeln", så att din hund kan lyckas. Skulle det exempelvis vara på den lätt trafikerade vägen med enstaka människor och hundar, så får du lägga träningen på landsvägen där bara en del bilar och någon cyklist stör först. Jag hittar på här, för att försöka skapa en bild åt dig hur det kan se ut. Det kan också räcka med att du ökar avståndet till störningarna till exempel. Din hund kanske störs av andra hundar på 15 meters avstånd nu, men inte 30 om du förstår.
//Lina