Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 1105 ggr
rahl
1

Följa handen

Hur lärde ni era hundar att följa er hand?

Jag trodde inte att Mila skulle följa min hand utan problem
http://www.youtube.com/watch?v=7l5BVzH5xL4

Däremot vill Sherry gärna se godis i handen för att följa den :P Så jag vill gärna få lite mer tips inför rallymix - men det samma sak som i rallylydnad. Jag har kört en del handtarget med henne och följa handen vid olika positioner - upp ner åt sidor osv men det inte riktigt som den ska T.ex. går sherry på rörelse med finger vid snurr/spinn så nånstans sitter det

E-l-vira
0

Jag tror att omvänt lockande skulle fungera bra i ditt fall. Börja med att hålla fram en handtarget och en handflata med en godis i. Om Sherry sträcker sig efter godisen knyter du handen kring den så att hon inte kommer åt den och så får hon den inte fören hon har duttat på handtargeten. Eftersom hon redan kan handtarget kan du ju gå vidare ganska fort i kriterierna, så småning om måste hon följa den godisfria handen en bra bit innan hon får godisen, och efter det kan du ta bort godishanden och belöna henne som vanligt.

Ett annat förslag är att använda sig av externbelöning, det blir lite samma princip, hunden ser det den vill ha men vet att den måste slutföra sin uppgift. Hon kanske blir mer motiverad av att ha belöningen inom räckhåll liksom?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

rahl
0

Tack! Vi ska testa :)

E-l-vira
0

Hoppas att det hjälper :)

rahl
0

Vi får se :)

rahl
0

Jag ska försöka filma så fort vi har lite tid att träna och lite ljus att träna :)

E-l-vira
0

#5 Roligt!🙂