Förslag på hur man löser problemet?
Jag har en Aussievalp på 5 månader som klickerträningen fungerar jättebra på. Nu har jag stött på ett problem och det är att uteträningen försvåras av att han jagar katter. Har ni några förslag på hur jag kan använda klickerträning för att få bort det?
Berätta gärna lite mer hur problemet ser ut, så kan vi säkert komma med några tips att prova. Förutom faktumet att han vill jaga katter. I vilka sammanhang, vart, är det bara när han är lös osv? Generellt är det inget konstigt att en valp inte har särskilt bra stimuluskontroll över saker i sin omgivning, benen springer iväg före hjärnan liksom, men det är rätt tänkt att börja jobba med det direkt, innan valpen hunnit bygga upp en lååååång historia av att göra något du inte vill - för då blir vägen tillbaka till ett bättre beteende väldigt lång och jobbig oftast.
//Lina
Jag bor på landet och tränar honom att kunna vara lös på gården och följa oss i sysslorna,just nu tränar vi på att samla pinnar, som så småningom ska mynna ut i att han lägger dem på en speciell plats. Han svarar bra på inkallning och han klarar av att apportera. Han älskar att vi hittar på olika saker och går in för det med liv och lust. Men när en katt dyker upp, avbryter han all aktivitet och börjar att jaga dem istället och då fungerar ingenting. Han reagerar även på katter när vi tränar olika moment i koppel.
Ja, han är omedelbar och blir så glad över katter, han ser dem nog som lekkompisar. Katterna blir ju inte lika förtjusta förståss🙂
Har du någon möjlighet till uppstyrda träningssituationer just gällande katter? Exempelvis om det finns något ställe där katter ofta brukar vara pga tillgång till sopor eller vadsom. Försök att ta reda på vilket avstånd han klarar av att se en katt utan att du "tappar honom" fokusmässigt. Börja jobba där. Jag skulle nog testa att träna saker som vanligt på detta avstånd, men även aktivt berömma valpen om han tittar på katten men sedan släpper den och tittar på dig istället. Beröm och belöna och fortsätt även att belöna vid din sida några gånger till tätt inpå att han lyckats med det, så du fortsätter ha hans uppmärksamhet en stund. Detta för att inte bygga upp beteendekedjan "titta på katten, titta på matte, få godis, titta på katten, titta på matte, få godis, titta på katten, titta på matte, få godis.". ;) Du får sedan testa dig fram med att minska avståndet, hålla den på nivån där hunden lyckas ofta.
//Lina